Cloning, transgenic food and public opinion in Spain
DOI:
https://doi.org/10.3989/ris.2007.i48.69Keywords:
Genetically modified cultures, Genetic tests, Informed public, Scientific cultureAbstract
In this paper we are going to analyze the Spanish public opinion about the Biotechnological innovation in the European context (particularly in the field of transgenic foods and cloning). The scientific journalism as mediators and the differentiation between what can be referred to as the “informed public” or “epistemological leaders” and the rest of the population were the starting point for our research on the impact of news related to biotechnological advances. For that reason, we present the results of our investigation on social construction of the public image of science, taking in consideration the activity of the scientific journalists and the role that the informed public opinion plays. From there, we will establish a set of strategies for improving the level of scientific-technological education in our complex societies.
Downloads
References
Aibar, E. y J.A. Diaz (1994), “Dos décadas de evaluación de tecnologías: del enfoque tecnocrático al diseño social”, Sistema, 123, pp. 95-113.
Alarcó Hernández, A. y M.D. Meneses Fernández (coords.) (2000), Comunicación y ciencia. II Congreso nacional de periodismo científico, Fundación Canaria de Hospitales del Cabildo de Tenerife, Tenerife.
Alonso, L.E. (1998), La mirada cualitativa en Sociología, Madrid, Fundamentos.
Avogadro, M. (2003), “El periodismo científico como mediador pedagógico en la educación”, Razón y Palabra, nº32, (http://www.razonypalabra.org)
Callejo Gallego, J. (2002), El grupo de discusión: una práctica de investigación, Barcelona, Ariel.
Díaz Martinez, J.A. y A. López Peláez (2004), “Biotecnología, periodismo científico y opinión pública: consenso, disenso, evaluación democrática y difusión de los avances tecnológicos en el siglo XXI”, Sistema, nº 179-180, pp. 135-158.
Eurobarometer 225 (Special), (2005), Social Values, Science and Technology, Bruselas, Unión Europea.
Elias, C. (2002), “Influencia de las revistas de impacto en el periodismo científico y en la ciencia actual”, Revista Española de Investigaciones Sociológicas, nº 98, pp. 123-139.
Gastell, G. Allum, M. y Stares, S. (2003), Europeans and Biotechnology in 2002, Eurobarometer, Eurobarometer 58.0 (segunda edición, Marzo 2003), Directorate General for Research, Unión Europea.
Grandi, R. (2003), La communicazione pubblica. Teorie, casi, profili normativi, Roma, Carocci Editore.
Guillaume-Hfnung, M. (1995), La médiation, París, Editions PUF .
Iranzo, J.M., R. Blanco, T. Gonzalez de la Fe, C. Torres y A. Cotillo (1995), Sociología de la ciencia y la tecnología, Madrid, CIS.
López Pelaéz, A. (2002), El futuro probable. Sociología, prospectiva y nuevas tecnologías, Medellín, UPB.
López Peláez, A. y Díaz Martínez, J.A. (2007), “Science, Technology and Democracy: Perspectives about the Complex Relation between the Scientific Community, the Scientific Journalist and Public Opinion, Social Epistemology, vol 21, nº 1, pp. 55-68.
Martín Serrano, M. (1978), La mediación social, Madrid, Akal.
Muñoz, E. (2004), “Opinión pública y biotecnología: un ‘puzzle’ con muchas y variadas piezas”, Sistema, nº 179-180, pp. 3-14.
Muñoz, E. (2003), “Problems in the analysis of the public’s perception of Biotechnology: Europe and its contradictions”, Documento de Trabajo CTS 03-03. http://www.iesam.csic.es/doctrab.htm.
Muñoz, E. (2002), “Cultura, Ciencia y Tecnologías de la vida: biotecnología y desarrollo en distintos contextos culturales”, en LÓPEZ CEREZO, J. A. SÁNCHEZ RON, J. M. Ciencia, Tecnología, Sociedad y Cultura en el cambio de siglo, Madrid, Biblioteca Nueva.
Pardo Avellaneda, R. (2002), “La cultura científico-tecnológica de las sociedades de la modernidad tardía”, en AAVV, Estructura y Cambio Social. Homenaje a Salustiano del Campo, pp. 1077-1108, CIS, Barcelona.
Pardo, R. y F. Calvo (2002), “Attitudes towards sciencie among the European public: a methodological analysis”, Public Understanding of Science, nº 11, pp. 155-197. doi:10.1088/0963-6625/11/2/305
Rodriguez Díaz, R. (2004), Teoría de la Agenda-Setting. Aplicación a la enseñanza universitaria, Alicante, Observatorio Europeo de Tendencias Sociales.
Six, J.F. (1995), Le temps des médiateurs, París, Editions du Seuil.
Tezanos Tortajada, J.F., J. Bordas, A. López Peláez y M.R. Sánchez Morales (2003), Estudio Delphi sobre Tendencias Científico-Tecnológicas 2002, Madrid, Sistema.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2007 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.