African migrant associations. Education and training
DOI:
https://doi.org/10.3989/ris.2012.09.28Keywords:
Education, Educational Level, Immigration, Multiculturalism, Organization, TrainingAbstract
Based on the data obtained in a survey of 206 representatives of African immigrant associations, nine life histories and 54 interviews carried out with representatives of these associations, this article analyzes their educational reality from different points of view. First, we establish the importance the association leaders give to education (the role that education played in their migration processes and in the associations they lead). Second, we take a close look at their educational level and training. And finally, we analyze the training activities promoted by these associations or the activities in which they are involved (collaborating with other associations, institutions or services). Concerning these activities, we analyze their types (topics covered: language, religion, labor market integration, etc.), and orientation (tendency to multiculturalism and collaboration or distance from formal education institutions).
Downloads
References
Abella, M. 2006. “Competencia global por trabajadores cualificados”. Pp. 185-205 en Migraciones. Nuevas movilidades en un mundo en movimiento, editado por C. Blanco. Barcelona: Anthropos.
Aparicio, R. y R. Tornos. 2010. Las asociaciones de inmigrantes en España. Una visión de conjunto. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.
Blanco, C. 2006. Migraciones. Nuevas movilidades en un mundo en movimiento. Barcelona: Anthropos.
Colectivo Ioé y F. Fernández. 2010. Encuesta nacional de inmigrantes 2007: el mercado de trabajo y las redes sociales de los inmigrantes. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.
Crespo, R. 1997. “Associacionisme immigrant”. Pp. 321-340 en II Informe immigració i treball social, VV.AA. Barcelona: Diputació de Barcelona.
Delgado, M. 2003. Inmigración y cultura (Ciudad e inmigración II). Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.
Franzé, A. 2002. Lo que sabía no valía. Escuela, diversidad e inmigración. Madrid: Consejo Económico y Social de la Comunidad de Madrid.
Franzé, A. 2008a. “Discurso experto, educación intercultural y patrimonialización de la ‘cultura de origen’”. Pp. 61-89 en ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación, editado por M. I. Jociles y A. Franzé. Madrid: Trotta.
Franzé, A. 2008b. “A la sombra del origen: lengua, cultura e identidad en los fundamentos de la ELCO”. Pp. 260-274 en ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación, editado por M. I. Jociles y A. Franzé. Madrid: Trotta.
Freire, P. 1990. La Naturaleza política de la educación: cultura, poder y liberación. Barcelona: Paidós.
Garreta, J. 1998. “Minories ètniques, associacionisme i integració sociocultural”. Revista Papers 56:197-230.
Garreta, J. y N. Llevot. 2013. “Las asociaciones de inmigrantes africanos. Organización, proyección y actuaciones”. Revista Internacional de Sociología, Vol. 71, Extra 1: 15-38
Giró, J. 2011. “Educación y formación profesional entre los dirigentes de asociaciones africanas de inmigrantes”. Presentado en XV Conferencia de Sociología de la Educación, Granada.
Giroux, H. A, 2001. Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó.
Instituto Nacional de Estadística. 2008. Ministerio de Economía y Competitividad. Secretaría de Estado de Economía y Apoyo a la Empresa. Documentos de trabajo, 2/08. Encuesta nacional de inmigrantes 2007. Madrid: INE.
Moncusí, A. y M. Albert. 2013. “El rol del asociacionismo de inmigrantes africanos en la construcción de cohesión social y la convivencia en Cataluña, Navarra y la Comunidad Valenciana. Miradas cruzadas”. Revista Internacional de Sociología, Vol. 71, Extra 1: 39-65.
Moreras, J. 2009. Actors i representacions. L’associacionisme d’origen marroquí a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya.
Pazos, A. 1998. “La representación de la cultura. Museos etnográficos y antropología”. Política y Sociedad 27:33-45.
San Román, T. 1996. Los muros de la separación. Ensayo sobre heterofobia y filantropía. Madrid: Tecnos.
Serra, C. 2002a. “El Racismo observado. Etnografía y análisis de las relaciones interétnicas en el ámbito de la educación”. Cuadernos de pedagogía 315:77-82.
Serra, C. 2002b. Antropologia de l’educació. L’etnografia i l’estudi de les relacions interètniques en l’àmbit de l’educació. Girona: Publicacions de la Universitat de Girona.
Soriano, E. y A. J. González. 2010. “El poder educativo de las asociaciones de inmigrantes en las escuelas multiculturales”. Relieve 16:1-20. Consultado 21 de octubre de 2011 (http://www.uv.es/RELIEVE/v16n1/RELIEVEv17n1_3.htm).
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2013 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.