African migrant associations. Education and training

Authors

  • Josep M. Palaudàrias i Martí Universidad de Girona
  • Carles Serra i Salamé Universidad de Girona

DOI:

https://doi.org/10.3989/ris.2012.09.28

Keywords:

Education, Educational Level, Immigration, Multiculturalism, Organization, Training

Abstract


Based on the data obtained in a survey of 206 representatives of African immigrant associations, nine life histories and 54 interviews carried out with representatives of these associations, this article analyzes their educational reality from different points of view. First, we establish the importance the association leaders give to education (the role that education played in their migration processes and in the associations they lead). Second, we take a close look at their educational level and training. And finally, we analyze the training activities promoted by these associations or the activities in which they are involved (collaborating with other associations, institutions or services). Concerning these activities, we analyze their types (topics covered: language, religion, labor market integration, etc.), and orientation (tendency to multiculturalism and collaboration or distance from formal education institutions).

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abella, M. 2006. “Competencia global por trabajadores cualificados”. Pp. 185-205 en Migraciones. Nuevas movilidades en un mundo en movimiento, editado por C. Blanco. Barcelona: Anthropos.

Aparicio, R. y R. Tornos. 2010. Las asociaciones de inmigrantes en España. Una visión de conjunto. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.

Blanco, C. 2006. Migraciones. Nuevas movilidades en un mundo en movimiento. Barcelona: Anthropos.

Colectivo Ioé y F. Fernández. 2010. Encuesta nacional de inmigrantes 2007: el mercado de trabajo y las redes sociales de los inmigrantes. Madrid: Ministerio de Trabajo e Inmigración.

Crespo, R. 1997. “Associacionisme immigrant”. Pp. 321-340 en II Informe immigració i treball social, VV.AA. Barcelona: Diputació de Barcelona.

Delgado, M. 2003. Inmigración y cultura (Ciudad e inmigración II). Barcelona: Centre de Cultura Contemporània de Barcelona.

Franzé, A. 2002. Lo que sabía no valía. Escuela, diversidad e inmigración. Madrid: Consejo Económico y Social de la Comunidad de Madrid.

Franzé, A. 2008a. “Discurso experto, educación intercultural y patrimonialización de la ‘cultura de origen’”. Pp. 61-89 en ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación, editado por M. I. Jociles y A. Franzé. Madrid: Trotta.

Franzé, A. 2008b. “A la sombra del origen: lengua, cultura e identidad en los fundamentos de la ELCO”. Pp. 260-274 en ¿Es la escuela el problema? Perspectivas socio-antropológicas de etnografía y educación, editado por M. I. Jociles y A. Franzé. Madrid: Trotta.

Freire, P. 1990. La Naturaleza política de la educación: cultura, poder y liberación. Barcelona: Paidós.

Garreta, J. 1998. “Minories ètniques, associacionisme i integració sociocultural”. Revista Papers 56:197-230.

Garreta, J. y N. Llevot. 2013. “Las asociaciones de inmigrantes africanos. Organización, proyección y actuaciones”. Revista Internacional de Sociología, Vol. 71, Extra 1: 15-38

Giró, J. 2011. “Educación y formación profesional entre los dirigentes de asociaciones africanas de inmigrantes”. Presentado en XV Conferencia de Sociología de la Educación, Granada.

Giroux, H. A, 2001. Cultura, política y práctica educativa. Barcelona: Graó.

Instituto Nacional de Estadística. 2008. Ministerio de Economía y Competitividad. Secretaría de Estado de Economía y Apoyo a la Empresa. Documentos de trabajo, 2/08. Encuesta nacional de inmigrantes 2007. Madrid: INE.

Moncusí, A. y M. Albert. 2013. “El rol del asociacionismo de inmigrantes africanos en la construcción de cohesión social y la convivencia en Cataluña, Navarra y la Comunidad Valenciana. Miradas cruzadas”. Revista Internacional de Sociología, Vol. 71, Extra 1: 39-65.

Moreras, J. 2009. Actors i representacions. L’associacionisme d’origen marroquí a Catalunya. Barcelona: Generalitat de Catalunya.

Pazos, A. 1998. “La representación de la cultura. Museos etnográficos y antropología”. Política y Sociedad 27:33-45.

San Román, T. 1996. Los muros de la separación. Ensayo sobre heterofobia y filantropía. Madrid: Tecnos.

Serra, C. 2002a. “El Racismo observado. Etnografía y análisis de las relaciones interétnicas en el ámbito de la educación”. Cuadernos de pedagogía 315:77-82.

Serra, C. 2002b. Antropologia de l’educació. L’etnografia i l’estudi de les relacions interètniques en l’àmbit de l’educació. Girona: Publicacions de la Universitat de Girona.

Soriano, E. y A. J. González. 2010. “El poder educativo de las asociaciones de inmigrantes en las escuelas multiculturales”. Relieve 16:1-20. Consultado 21 de octubre de 2011 (http://www.uv.es/RELIEVE/v16n1/RELIEVEv17n1_3.htm).

Downloads

Published

2013-06-30

How to Cite

Palaudàrias i Martí, J. M., & Serra i Salamé, C. (2013). African migrant associations. Education and training. Revista Internacional De Sociología, 71(Extra_1), 189–214. https://doi.org/10.3989/ris.2012.09.28

Issue

Section

Articles