The implementation of the equality plans in Spanish universities: qualitative comparative analysis (QCA)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.2.18.172

Keywords:

Equality plans, Gender, QCA, Social inequality, University

Abstract


This paper studies the role of Spanish universities in the equality between women and men. The unit of analysis has been the equality plans developed by each of them, as well as the set of measures adopted by these institutions to apply and evaluate them. The analysis of the information has been done with the technique of qualitative compara­tive analysis (QCA). The result of analyzing 83 universities show that factors such as the quickness in creating equal­ity commissions, the creation of equality units or having the first equality plan are related to the quality in the application of the Organic Law of Equality and that public universities assume more than the private the application of the equal­ity plan. which are of obligatory application in accordance with the law. Based on the results obtained, it highlight the need to increase the sensitivity of the government teams towards the equality of women and men.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcañiz, M. 2017. "Las políticas de igualdad en las universida­des. Análisis del I Plan de Igualdad de la Universidad Jaume I (España)". Journal of Studies on Citizenship and Sustainability 2: 57-76.

Bartual-Figueras, M.T., M. Carbonell, A. Carreras, J. Colomé y J. Turmo. 2018. "La perspectiva de gènere en la do­cència universitària d'Economia i Història". Revista d'Innovació Docent Universitària 10:92-101.

Bas-Peña, E., V. Pérez de Guzmán y M. Vargas-Vergara. 2014. "Educación y género: formación de los educado­res y educadoras sociales". Pedagogía social: revista interuniversitaria 23: 5-26. https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.05

Benschop, Y. y M. Brouns. 2003. "Crumbling ivory towers: Academic organizing and its gender effects". Gender, Work & Organization 10(2): 194-212. https://doi.org/10.1111/1468-0432.t01-1-00011

Cacace, M., G. Declich, M. Berlini, M. Bruni, M. Foschi, D. Kupczyk, M. McGilvray, G. Murari y A. Peto. 2009. Guidelines for Gender Equality Programmes in Sci­ence. Roma: Prages Team Recuperado en marzo 2017. https://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_ gender_equality/prages-guidelines_en.pdf

Cárdenas, J.C., H. Ñopo y J.L. Castañeda. 2012. "Equidad en la Diferencia: Políticas para la Movilidad Social de Grupos de Identidad. Misión de Movilidad Social y Equidad". Documentos CEDE 39 (noviembre 2012), 010319. Universidad de los Andes - Centro de Estu­dios sobre Desarrollo Económico CEDE. Bogotá.

Carnes, M., P.G. Devine, L.B. Manwell, A. Byars, E. Fine, C.E. Ford y M. Palta. 2015. "Effect of an intervention to break the gender bias habit for faculty at one institution: a cluster ran­domized, controlled trial". Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges 90(2): 221. 230. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000552 PMid:25374039 PMCid:PMC4310758

Castaño, C. 2016. "La nueva gestión pública y las políticas de igualdad de género en las universidades". Investi­gaciones feministas: papeles de estudios de mujeres, feministas y de género 7(2): 225-245. https://doi.org/10.5209/INFE.54566

Chan, A.S. 2005. "Policy discourses and changing practice: Diversity and the university-college". Higher Educa­tion 50(1): 129-157. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6351-3

Claramunt, R.M. y T. Claramunt. 2012. Mujeres en ciencia y tecnología. Madrid: UNED.

Conley, H. y M. Page. 2010. "The gender equality duty in local government: the prospects for integration". Industrial Law Journal 39(3): 321-325. https://doi.org/10.1093/indlaw/dwq017

Constitución española. BOE núm.311, de 29 de diciembre de 1978.

Cooper, B. y J. Glaesser. 2016. "Exploring the robustness of set theoretic findings from a large n fsQCA: an illus­tration from the sociology of education". International Journal of Social Research Methodology 19(4): 445-459. https://doi.org/10.1080/13645579.2015.1033799

Currie, J., P. Harris y B. Thiele. 2000. "Sacrifices in greedy universities: are they gendered?". Gender and education 12(3): 269-291. https://doi.org/10.1080/713668305

Díaz-Fernández, M.D.C., M.D.R. Martínez-Torres y J.M. Ló­pez-Bonilla. 2017. "Mujeres en órganos de gobierno universitarios. Nuevo contexto normativo y políticas de igualdad". Convergencia 24(75): 107-131. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i75.4012

Doncel, E.B. 2010. "Condiciones de posibilidad de los Planes de Igualdad como política de promoción de la equidad en el ámbito laboral". Cuadernos de Relaciones Labo­rales 28(1): 133-150.

Duarte, L. 2012. "Condicionantes de la trayectoria académica y del acceso a las cátedras en la institución universita­ria desde la perspectiva de la movilidad ocupacional, la orientación profesional y el sexo. Estudio de caso de la Universitat Autònoma de Barcelona". Ph. D. dis­sertation, Universitat Autònoma de Barcelona, Depar­tament de Sociologia.

Durkheim, E. 1982. Las formas elementales de la vida religio­sa. Madrid: Ediciones Akal.

Dusa, A. 2018. QCA with R. A Comprehensive Resource. Cham: Springer International Publishing.

Elizondo, A., E. Martínez, A. Novo y M. Silvestre. 2009. "Wom­en in political science: Figures for Spanish universities" European Political Science 8(2): 225-238. https://doi.org/10.1057/eps.2009.9

Elizondo, A., A.N. Arbona y M.S. Cabrera. 2010. "Igualdad de mujeres y hombres en las universidades españolas". Ponencia presentada en el Congreso Internacional Las políticas de equidad de género en prospectiva. Nuevos escenarios, actores y articulaciones. 9-12 de noviembre, Buenos Aires, Argentina. Recuperado en mayo 2017 http://www.prigepp.org/congreso/docu­mentos/ponencias/2_Elizondo_Silvestre_Novo.pdf

Elizondo, A. 2015. "The status of women in Spanish political science". European Political Science 14: 96-104. https://doi.org/10.1057/eps.2015.6

Ertan, S. 2016. "How to study gender equality policy cross-nationally? Aggregate or disaggregate gender equali­ty policy indices?". Social Indicators Research 125(1): 47-76. https://doi.org/10.1007/s11205-014-0841-1

España. 2007a. "Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres". Boletín Oficial del Estado núm. 71: 12611-12645, 23 de marzo de 2007.

España. 2007b. "Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades". Boletín Oficial del Estado 0089: 16241-16260, 13 de abril de 2007.

Espinosa-Fajardo, J. y M. Bustelo. 2019. "¿Cómo evaluamos el éxito de las políticas de igualdad de género? Crite­rios y herramientas metodológicas" Revista Española de Ciencia Política (49): 151-172. https://doi.org/10.21308/recp.49.07

Ewig, C. 2006. "Global processes, local consequences: Gen­der equity and health sector reform in Peru". Estudios Feministas 32(3): 632-659. https://doi.org/10.1093/sp/jxl002

Ferguson, K. 1984. Feminist case against bureaucracy. Filadelfia: Temple University Press.

Galizzi, G., y Siboni, B. 2016. "Positive action plans in Ital­ian universities: Does gender really matter?". Medi­tari Accountancy Research 24(2): 246-268. https:// www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/ME­DAR-09-2015-0062/full/html https://doi.org/10.1108/MEDAR-09-2015-0062

GAO. 2004. "Gender issues: Women's participation in the sciences has increased, but agencies need to do more to ensure compliance with title IX". General Accounting Office 04-639. Recuperado en marzo de 2017. http:// www.gao.gov/cgi-bin/getrpt?GAO-04-639

Goertz, G. 2003. The substantive importance of necessary conditions: theory, methodology and applications. Lan­ham, Maryland: Rowman and Littlefield.

Goetz, A.M. 1997. Getting institutions right for women in development. Londres: Zed books.

Hollingsworth, J.R. 2002. "On Institutional Embeddedness". Pp. 87-107 en Advancing Socio-economics: An Insti­tutionalist Perspective. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.

Izquierdo, M.J., E. Mora y L. Duarte. 2008. Cuidado y provisión: el sesgo de género en las prácticas universitarias y su im­pacto en la función socializadora de la universidad. Ma­drid: Ministerio de Igualdad. Instituto de la Mujer.

Jütting, J. 2003. Institutions and development: a critical review. Paris: OECD Publishing.

Korpi, W. y J. Palme. 1998. "The paradox of redistribution and strategies of equality: Welfare state institutions, in­equality, and poverty in the Western countries". Ameri­can sociological review 63 (5):661-687. https://doi.org/10.2307/2657333

Lee, Y.J. y D. Won. 2014. "Trailblazing women in academia: Representation of women in senior faculty and the gender gap in junior faculty's salaries in higher educa­tional institutions". The Social Science Journal 51(3): 331-340. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2014.05.002

Lee-Gosselin, H., S. Briere y H. Ann. 2013. "Resistances to gender mainstreaming in organizations: toward a new approach". Gender in management: An International journal. 28(8): 468-485. https://doi.org/10.1108/GM-10-2012-0081

Loots, S. y M. Walker. 2015. "Shaping a gender equality policy in higher education: which human capabilities mat­ter?". Gender and Education 27(4): 361-375. https://doi.org/10.1080/09540253.2015.1045458

Martín-Bardera, S. 2018. "We want but we can't: gender (in) equality in the spanish public universities. Contextos Educativos 21: 11-34. https://doi.org/10.18172/con.3304

May, A.M., E.A. Moorhouse y J.A. Bossard. 2010. "Representation of women faculty at public research universities: Do unions matter?". Industrial and Labor Relations Re­view 63(4): 699-718. https://doi.org/10.1177/001979391006300408

Mazur, A. G. (2002). Theorizing feminist policy. Nueva York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0199246726.001.0001

Medina, I., P. Álamos, P.J. Castillo Ortiz y B. Rihoux. 2017. Análisis Cualitativo Comparado (QCA). Madrid: CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas.

Molyneux, M. 1985. "¿Movilización sin emancipación? Los intereses de las mujeres, estado y revolución en Nicara­gua". Estudios Feministas 11(2): 227-254.

Mora, E. y M. Pujal. 2009. "Introducción de la perspectiva de género en la docencia universitaria". Ponencia pre­sentada en el II Congreso Internacional Claves para la implicación de los estudiantes en la universidad. 12-13 de noviembre, Girona, España. Recuperado en marzo 2017. https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/2017

Nee, V. y S.Opper. 2009. "Bureaucracy and financial mar­kets". Kyklos 62(2): 293-315. https://doi.org/10.1111/j.1467-6435.2009.00437.x

Norma Internacional ISO 9000. 2005. Sistemas de gestión de la calidad: Fundamentos y vocabulario. Ginebra: Se­cretaría Central de ISO. Recuperado en febrero 2017 http://www.umc.edu.ve/pdf/calidad/normasISO/Nor­ma_ISO_9000_2005.pdf

Oana, I.E. y C.Q. Schneider. 2018. "SetMethods: an Add-on R Package for Advanced QCA". The R Journal 10(1): 507-533. https://doi.org/10.32614/RJ-2018-031

Pastor, I., P. Pontón, A. Belzunegui y A. Acosta. 2015. "Gen­der Policies in Spanish Universities: From Regulation to Equality Plans". Pp. 34-51 en Women's Voices in Management. London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137432155_3 PMid:24594291

Pastor, I. y A. Acosta. 2016. "La institucionalización de las políticas de igualdad de género en la Universidad españo­la. Avances y retos". Investigaciones feministas 7(2): 247-271. https://doi.org/10.5209/INFE.52966

Payne, S. y L. Bennett. 2015. "Gender equalities work in health organisations in England". Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal., 34(7): 579-592. https://doi.org/10.1108/EDI-09-2014-0069

Portes, A. 2006. "Instituciones y desarrollo: una revisión con­ceptual". Cuadernos de economía 25(45): 13-52.

Portes, A. y J.C. Nava. 2017. "Institutions and national development: A comparative study". Revista Española de Sociología (26): 9-31. https://doi.org/10.22325/fes/res.2016.1

Pujol, H., M.D.G. Ramón y A.O. Guitart. 2012. "El profesorado universitario de geografía en España y sus trayecto­rias profesionales: una mirada de género". Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles 59:323-344.

Puy, A., C. Cabello, O. Ruiz, J. Sanmartín y C. Rodríguez. 2018. Científicas en cifras 2017: Estadísticas e indi­cadores de la (des)igualdad de género en la formación y profesión científica. Madrid: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Recuperado en diciem­bre de 2018. http://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Cientificas_cifras_2017.pdf

R Core Team. 2018. R: A language and environment for statistical computing. Viena: R Foundation for Statistical Computing. Recuperado en diciembre de 2018. https://www.R-project.org/

Ragin, C. 1987. The Comparative Method. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press.

Ragin, C. 2000. Fuzzy-Set Social Science. Chicago: University of Chicago Press.

Ragin, C. 2008. Redesigning Social Inquiry: Fuzzy Sets and Beyond. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226702797.001.0001

Ragin, C. 2009. "Qualitative Comparative Analysis Using Fuzzy Sets (fsQCA)". En: Rihoux, B. y Ragin, C. (eds.). Configurational Comparative Methods, Thousand Oaks, California: Sage Publications.

Rihoux, B. y G. De Meur. 2009. "Crisp Set Qualitative Com­parative Analysis (csQCA)". En: Rihoux, B. y Ragin, C. (eds.). Configurational Comparative Methods, Thou­sand Oaks, California: Sage Publications.

Sánchez de Madariaga, I. 2013. "Advancing gender equality in research and innovation in Europe and beyond: COST Network genderSTE". Journal of Research in Gender Studies 3(1): 131-143.

Sánchez de Madariaga, I., L. Gorjón, C. Rodríguez Menéndez y C. Martín Godín. 2014. Científicas en cifras 2013: Es­tadísticas e indicadores de la (des)igualdad de género en la formación y profesión científica. Madrid: Ministerio de Economía y Competitividad. Recuperado de mayo 2017 http://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Cientificas_cifras_2013.pdf

Schneider, C.Q. y C. Wagemann. 2012. Set-Theoretic Meth­ods for the Social Sciences: A Guide to Qualitative Comparative Analysis. Cambridge: Cambridge Univer­sity Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139004244

Theobald, S., R. Tolhurst, H. Elsey y H. Standing. 2005. "¿Engendrando la burocracia? Desafíos y oportunidades para la incorporación de la perspectiva de género en los ministerios de salud bajo enfoques sectoriales". Política de Salud y Planificación 20(3): 141-149.

True, J. y M. Mintrom. 2001. "Transnational networks and policy diffusion: The case of gender mainstreaming". International studies quarterly 45(1): 27-57. https://doi.org/10.1111/0020-8833.00181

Van Eerdewijk, A. 2014. "The micropolitics of evaporation: gender mainstreaming instruments in practice". Jour­nal of International Development 26(3): 345-355. https://doi.org/10.1002/jid.2951

Van Eerdewijk, A. y T. Davids. 2014. "Escaping the mythi­cal beast: Gender mainstreaming reconceptual­ised.". Journal of International Development 26(3): 303-316. https://doi.org/10.1002/jid.2947

Published

2020-06-30

How to Cite

Soto Arteaga, A., Sánchez-Rodríguez, M. I., Pedraza-Rodríguez, J. A., & Márquez, J. A. (2020). The implementation of the equality plans in Spanish universities: qualitative comparative analysis (QCA). Revista Internacional De Sociología, 78(2), e158. https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.2.18.172

Issue

Section

Articles