The implementation of the equality plans in Spanish universities: qualitative comparative analysis (QCA)
DOI:
https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.2.18.172Keywords:
Equality plans, Gender, QCA, Social inequality, UniversityAbstract
This paper studies the role of Spanish universities in the equality between women and men. The unit of analysis has been the equality plans developed by each of them, as well as the set of measures adopted by these institutions to apply and evaluate them. The analysis of the information has been done with the technique of qualitative comparative analysis (QCA). The result of analyzing 83 universities show that factors such as the quickness in creating equality commissions, the creation of equality units or having the first equality plan are related to the quality in the application of the Organic Law of Equality and that public universities assume more than the private the application of the equality plan. which are of obligatory application in accordance with the law. Based on the results obtained, it highlight the need to increase the sensitivity of the government teams towards the equality of women and men.
Downloads
References
Alcañiz, M. 2017. "Las políticas de igualdad en las universidades. Análisis del I Plan de Igualdad de la Universidad Jaume I (España)". Journal of Studies on Citizenship and Sustainability 2: 57-76.
Bartual-Figueras, M.T., M. Carbonell, A. Carreras, J. Colomé y J. Turmo. 2018. "La perspectiva de gènere en la docència universitària d'Economia i Història". Revista d'Innovació Docent Universitària 10:92-101.
Bas-Peña, E., V. Pérez de Guzmán y M. Vargas-Vergara. 2014. "Educación y género: formación de los educadores y educadoras sociales". Pedagogía social: revista interuniversitaria 23: 5-26. https://doi.org/10.7179/PSRI_2014.23.05
Benschop, Y. y M. Brouns. 2003. "Crumbling ivory towers: Academic organizing and its gender effects". Gender, Work & Organization 10(2): 194-212. https://doi.org/10.1111/1468-0432.t01-1-00011
Cacace, M., G. Declich, M. Berlini, M. Bruni, M. Foschi, D. Kupczyk, M. McGilvray, G. Murari y A. Peto. 2009. Guidelines for Gender Equality Programmes in Science. Roma: Prages Team Recuperado en marzo 2017. https://ec.europa.eu/research/swafs/pdf/pub_ gender_equality/prages-guidelines_en.pdf
Cárdenas, J.C., H. Ñopo y J.L. Castañeda. 2012. "Equidad en la Diferencia: Políticas para la Movilidad Social de Grupos de Identidad. Misión de Movilidad Social y Equidad". Documentos CEDE 39 (noviembre 2012), 010319. Universidad de los Andes - Centro de Estudios sobre Desarrollo Económico CEDE. Bogotá.
Carnes, M., P.G. Devine, L.B. Manwell, A. Byars, E. Fine, C.E. Ford y M. Palta. 2015. "Effect of an intervention to break the gender bias habit for faculty at one institution: a cluster randomized, controlled trial". Academic medicine: journal of the Association of American Medical Colleges 90(2): 221. 230. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000000552 PMid:25374039 PMCid:PMC4310758
Castaño, C. 2016. "La nueva gestión pública y las políticas de igualdad de género en las universidades". Investigaciones feministas: papeles de estudios de mujeres, feministas y de género 7(2): 225-245. https://doi.org/10.5209/INFE.54566
Chan, A.S. 2005. "Policy discourses and changing practice: Diversity and the university-college". Higher Education 50(1): 129-157. https://doi.org/10.1007/s10734-004-6351-3
Claramunt, R.M. y T. Claramunt. 2012. Mujeres en ciencia y tecnología. Madrid: UNED.
Conley, H. y M. Page. 2010. "The gender equality duty in local government: the prospects for integration". Industrial Law Journal 39(3): 321-325. https://doi.org/10.1093/indlaw/dwq017
Constitución española. BOE núm.311, de 29 de diciembre de 1978.
Cooper, B. y J. Glaesser. 2016. "Exploring the robustness of set theoretic findings from a large n fsQCA: an illustration from the sociology of education". International Journal of Social Research Methodology 19(4): 445-459. https://doi.org/10.1080/13645579.2015.1033799
Currie, J., P. Harris y B. Thiele. 2000. "Sacrifices in greedy universities: are they gendered?". Gender and education 12(3): 269-291. https://doi.org/10.1080/713668305
Díaz-Fernández, M.D.C., M.D.R. Martínez-Torres y J.M. López-Bonilla. 2017. "Mujeres en órganos de gobierno universitarios. Nuevo contexto normativo y políticas de igualdad". Convergencia 24(75): 107-131. https://doi.org/10.29101/crcs.v0i75.4012
Doncel, E.B. 2010. "Condiciones de posibilidad de los Planes de Igualdad como política de promoción de la equidad en el ámbito laboral". Cuadernos de Relaciones Laborales 28(1): 133-150.
Duarte, L. 2012. "Condicionantes de la trayectoria académica y del acceso a las cátedras en la institución universitaria desde la perspectiva de la movilidad ocupacional, la orientación profesional y el sexo. Estudio de caso de la Universitat Autònoma de Barcelona". Ph. D. dissertation, Universitat Autònoma de Barcelona, Departament de Sociologia.
Durkheim, E. 1982. Las formas elementales de la vida religiosa. Madrid: Ediciones Akal.
Dusa, A. 2018. QCA with R. A Comprehensive Resource. Cham: Springer International Publishing.
Elizondo, A., E. Martínez, A. Novo y M. Silvestre. 2009. "Women in political science: Figures for Spanish universities" European Political Science 8(2): 225-238. https://doi.org/10.1057/eps.2009.9
Elizondo, A., A.N. Arbona y M.S. Cabrera. 2010. "Igualdad de mujeres y hombres en las universidades españolas". Ponencia presentada en el Congreso Internacional Las políticas de equidad de género en prospectiva. Nuevos escenarios, actores y articulaciones. 9-12 de noviembre, Buenos Aires, Argentina. Recuperado en mayo 2017 http://www.prigepp.org/congreso/documentos/ponencias/2_Elizondo_Silvestre_Novo.pdf
Elizondo, A. 2015. "The status of women in Spanish political science". European Political Science 14: 96-104. https://doi.org/10.1057/eps.2015.6
Ertan, S. 2016. "How to study gender equality policy cross-nationally? Aggregate or disaggregate gender equality policy indices?". Social Indicators Research 125(1): 47-76. https://doi.org/10.1007/s11205-014-0841-1
España. 2007a. "Ley Orgánica 3/2007, de 22 de marzo, para la igualdad efectiva de mujeres y hombres". Boletín Oficial del Estado núm. 71: 12611-12645, 23 de marzo de 2007.
España. 2007b. "Ley Orgánica 4/2007, de 12 de abril, por la que se modifica la Ley 6/2001, de 21 de diciembre, de Universidades". Boletín Oficial del Estado 0089: 16241-16260, 13 de abril de 2007.
Espinosa-Fajardo, J. y M. Bustelo. 2019. "¿Cómo evaluamos el éxito de las políticas de igualdad de género? Criterios y herramientas metodológicas" Revista Española de Ciencia Política (49): 151-172. https://doi.org/10.21308/recp.49.07
Ewig, C. 2006. "Global processes, local consequences: Gender equity and health sector reform in Peru". Estudios Feministas 32(3): 632-659. https://doi.org/10.1093/sp/jxl002
Ferguson, K. 1984. Feminist case against bureaucracy. Filadelfia: Temple University Press.
Galizzi, G., y Siboni, B. 2016. "Positive action plans in Italian universities: Does gender really matter?". Meditari Accountancy Research 24(2): 246-268. https:// www.emerald.com/insight/content/doi/10.1108/MEDAR-09-2015-0062/full/html https://doi.org/10.1108/MEDAR-09-2015-0062
GAO. 2004. "Gender issues: Women's participation in the sciences has increased, but agencies need to do more to ensure compliance with title IX". General Accounting Office 04-639. Recuperado en marzo de 2017. http:// www.gao.gov/cgi-bin/getrpt?GAO-04-639
Goertz, G. 2003. The substantive importance of necessary conditions: theory, methodology and applications. Lanham, Maryland: Rowman and Littlefield.
Goetz, A.M. 1997. Getting institutions right for women in development. Londres: Zed books.
Hollingsworth, J.R. 2002. "On Institutional Embeddedness". Pp. 87-107 en Advancing Socio-economics: An Institutionalist Perspective. Lanham, MD: Rowman and Littlefield.
Izquierdo, M.J., E. Mora y L. Duarte. 2008. Cuidado y provisión: el sesgo de género en las prácticas universitarias y su impacto en la función socializadora de la universidad. Madrid: Ministerio de Igualdad. Instituto de la Mujer.
Jütting, J. 2003. Institutions and development: a critical review. Paris: OECD Publishing.
Korpi, W. y J. Palme. 1998. "The paradox of redistribution and strategies of equality: Welfare state institutions, inequality, and poverty in the Western countries". American sociological review 63 (5):661-687. https://doi.org/10.2307/2657333
Lee, Y.J. y D. Won. 2014. "Trailblazing women in academia: Representation of women in senior faculty and the gender gap in junior faculty's salaries in higher educational institutions". The Social Science Journal 51(3): 331-340. https://doi.org/10.1016/j.soscij.2014.05.002
Lee-Gosselin, H., S. Briere y H. Ann. 2013. "Resistances to gender mainstreaming in organizations: toward a new approach". Gender in management: An International journal. 28(8): 468-485. https://doi.org/10.1108/GM-10-2012-0081
Loots, S. y M. Walker. 2015. "Shaping a gender equality policy in higher education: which human capabilities matter?". Gender and Education 27(4): 361-375. https://doi.org/10.1080/09540253.2015.1045458
Martín-Bardera, S. 2018. "We want but we can't: gender (in) equality in the spanish public universities. Contextos Educativos 21: 11-34. https://doi.org/10.18172/con.3304
May, A.M., E.A. Moorhouse y J.A. Bossard. 2010. "Representation of women faculty at public research universities: Do unions matter?". Industrial and Labor Relations Review 63(4): 699-718. https://doi.org/10.1177/001979391006300408
Mazur, A. G. (2002). Theorizing feminist policy. Nueva York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0199246726.001.0001
Medina, I., P. Álamos, P.J. Castillo Ortiz y B. Rihoux. 2017. Análisis Cualitativo Comparado (QCA). Madrid: CIS-Centro de Investigaciones Sociológicas.
Molyneux, M. 1985. "¿Movilización sin emancipación? Los intereses de las mujeres, estado y revolución en Nicaragua". Estudios Feministas 11(2): 227-254.
Mora, E. y M. Pujal. 2009. "Introducción de la perspectiva de género en la docencia universitaria". Ponencia presentada en el II Congreso Internacional Claves para la implicación de los estudiantes en la universidad. 12-13 de noviembre, Girona, España. Recuperado en marzo 2017. https://dugi-doc.udg.edu/handle/10256/2017
Nee, V. y S.Opper. 2009. "Bureaucracy and financial markets". Kyklos 62(2): 293-315. https://doi.org/10.1111/j.1467-6435.2009.00437.x
Norma Internacional ISO 9000. 2005. Sistemas de gestión de la calidad: Fundamentos y vocabulario. Ginebra: Secretaría Central de ISO. Recuperado en febrero 2017 http://www.umc.edu.ve/pdf/calidad/normasISO/Norma_ISO_9000_2005.pdf
Oana, I.E. y C.Q. Schneider. 2018. "SetMethods: an Add-on R Package for Advanced QCA". The R Journal 10(1): 507-533. https://doi.org/10.32614/RJ-2018-031
Pastor, I., P. Pontón, A. Belzunegui y A. Acosta. 2015. "Gender Policies in Spanish Universities: From Regulation to Equality Plans". Pp. 34-51 en Women's Voices in Management. London: Palgrave Macmillan. https://doi.org/10.1057/9781137432155_3 PMid:24594291
Pastor, I. y A. Acosta. 2016. "La institucionalización de las políticas de igualdad de género en la Universidad española. Avances y retos". Investigaciones feministas 7(2): 247-271. https://doi.org/10.5209/INFE.52966
Payne, S. y L. Bennett. 2015. "Gender equalities work in health organisations in England". Equality, Diversity and Inclusion: An International Journal., 34(7): 579-592. https://doi.org/10.1108/EDI-09-2014-0069
Portes, A. 2006. "Instituciones y desarrollo: una revisión conceptual". Cuadernos de economía 25(45): 13-52.
Portes, A. y J.C. Nava. 2017. "Institutions and national development: A comparative study". Revista Española de Sociología (26): 9-31. https://doi.org/10.22325/fes/res.2016.1
Pujol, H., M.D.G. Ramón y A.O. Guitart. 2012. "El profesorado universitario de geografía en España y sus trayectorias profesionales: una mirada de género". Boletín de la Asociación de Geógrafos Españoles 59:323-344.
Puy, A., C. Cabello, O. Ruiz, J. Sanmartín y C. Rodríguez. 2018. Científicas en cifras 2017: Estadísticas e indicadores de la (des)igualdad de género en la formación y profesión científica. Madrid: Ministerio de Ciencia, Innovación y Universidades. Recuperado en diciembre de 2018. http://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Cientificas_cifras_2017.pdf
R Core Team. 2018. R: A language and environment for statistical computing. Viena: R Foundation for Statistical Computing. Recuperado en diciembre de 2018. https://www.R-project.org/
Ragin, C. 1987. The Comparative Method. Berkeley/Los Angeles/London: University of California Press.
Ragin, C. 2000. Fuzzy-Set Social Science. Chicago: University of Chicago Press.
Ragin, C. 2008. Redesigning Social Inquiry: Fuzzy Sets and Beyond. Chicago: University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226702797.001.0001
Ragin, C. 2009. "Qualitative Comparative Analysis Using Fuzzy Sets (fsQCA)". En: Rihoux, B. y Ragin, C. (eds.). Configurational Comparative Methods, Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Rihoux, B. y G. De Meur. 2009. "Crisp Set Qualitative Comparative Analysis (csQCA)". En: Rihoux, B. y Ragin, C. (eds.). Configurational Comparative Methods, Thousand Oaks, California: Sage Publications.
Sánchez de Madariaga, I. 2013. "Advancing gender equality in research and innovation in Europe and beyond: COST Network genderSTE". Journal of Research in Gender Studies 3(1): 131-143.
Sánchez de Madariaga, I., L. Gorjón, C. Rodríguez Menéndez y C. Martín Godín. 2014. Científicas en cifras 2013: Estadísticas e indicadores de la (des)igualdad de género en la formación y profesión científica. Madrid: Ministerio de Economía y Competitividad. Recuperado de mayo 2017 http://www.ciencia.gob.es/stfls/MICINN/Ministerio/FICHEROS/UMYC/Cientificas_cifras_2013.pdf
Schneider, C.Q. y C. Wagemann. 2012. Set-Theoretic Methods for the Social Sciences: A Guide to Qualitative Comparative Analysis. Cambridge: Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9781139004244
Theobald, S., R. Tolhurst, H. Elsey y H. Standing. 2005. "¿Engendrando la burocracia? Desafíos y oportunidades para la incorporación de la perspectiva de género en los ministerios de salud bajo enfoques sectoriales". Política de Salud y Planificación 20(3): 141-149.
True, J. y M. Mintrom. 2001. "Transnational networks and policy diffusion: The case of gender mainstreaming". International studies quarterly 45(1): 27-57. https://doi.org/10.1111/0020-8833.00181
Van Eerdewijk, A. 2014. "The micropolitics of evaporation: gender mainstreaming instruments in practice". Journal of International Development 26(3): 345-355. https://doi.org/10.1002/jid.2951
Van Eerdewijk, A. y T. Davids. 2014. "Escaping the mythical beast: Gender mainstreaming reconceptualised.". Journal of International Development 26(3): 303-316. https://doi.org/10.1002/jid.2947
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.