Migration trajectories and school failure of migrant students and descendents of immigrants in Catalonia
DOI:
https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.1.18.107Keywords:
Concentration, Generation, Immigration, School, School failureAbstract
The rapid growth in the size of the second generation of immigrants and the large-scale enrolment of descendants of international immigrants diversified the ethnic composition of students in schools in Catalonia. In this changing context, this paper first quantifies the volume and intensity of these changes through the creation of typologies of situations derived from the migratory process and the entry of migrant students into the education system. Secondly, it analyzes the impact of migration on school performance of immigrant students. The results show that first generation students have a large number of school dropouts, which can be justified by composition effect. But the school dropouts observed in the second generation are also comparatively higher than those of the native students, which is a concern for the local administration.
Downloads
References
Albaigés, B. y G. Ferrer-Esteban. 2017. L'estat de l'educació a Catalunya. Anuari 2016. Indicadors sobre l'èxit educatiu a Catalunya. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Alcalde, R.; J. Bayona.; A. Domingo.; A. González-Ferrer y D. López-Falcón. 2010. El reagrupament familiar a Catalunya. Una aproximació quantitativa, Col·lecció Informes Breus, 23, Barcelona: Editorial Mediterrània y Fundació Jaume Bofill.
Alegre, M.À.; R. Benito y S. González. 2006. Immigrants als instituts. L'acollida vista pels seus protagonistes. Polítiques, 55. Barcelona: Editorial Mediterrània y Fundació Jaume Bofill.
Álvarez, A. 2006. Nacionalidad de los hijos de extranjeros nacidos en España. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.
Aparicio, R. y A. Portes. 2014. Crecer en España. La integración de los hijos de inmigrantes. Barcelona: Obra Social La Caixa. Colección Estudios Sociales, 38.
Arango, J. 2010. "Después del gran boom: la inmigración en la bisagra del cambio". Pp. 52-73 en La inmigración en tiempos de crisis. Anuario de la inmigración en España, editado por E. Aja, J. Arango y J. Oliver. Barcelona: Fundació CIDOB.
Boertien, D. 2018. "¿Supone la monoparentalidad un riesgo para el rendimiento escolar de los hijos?". Perspectives Demogràfiques 10: 1-4. https://doi.org/10.46710/ced.pd.esp.10
Böhlmark, A. 2008. "Age at immigration and school performance: A siblings analysis using swedish register data". Labour Economics 15: 1366-1387. https://doi.org/10.1016/j.labeco.2007.12.004
Bolívar, A. y L. López-Calvo. 2009. "Las grandes cifras del fracaso y los riesgos de exclusión educativa". Profesorado, Revista de Currículim y formación de Profesorado 13(3): 51-78.
Bonal, X., A. Castejón, A. Zancajo y J.L. Castel. 2015. Equitat i resultats educatius a Catalunya. Una mirada a partir de PISA 2012. Barcelona: Fundació Jaume Bofill. Informes breus, 60.
Bourdieu, P. 1998. Capital cultural, escuela y espacio social. México: Siglo XXI.
Calero, J., A. Choi y S. Waisgrais. 2010. "Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España: una aproximación a través de un anàlisis logístico multinivel aplicado a PISA-2006". Revista de Educación número extraordinario: 225-256.
Calero, J. y J. O Escardíbul. 2016. "Proceso educativo y resultados del alumnado nativo y de origen inmigrante en España. Un anàlisis basado en PISA-2012". Estudios de Economía Aplicada 34(2): 413-438.
Carrasco, S. 2003. "La escolarización de los hijos e hijas de inmigrantes y de minorías étnico-culturales". Revista de Educación 330: 99-136.
Cea d'Ancona, M.A. y M. Valles. 2014. Evolución del racismo, la xenofobia y otras formas conexas de intolerancia en España. Madrid: Ministerio de Empleo y Seguridad Social.
Cebolla-Boado, H. y L. Garrido. 2011. "The impact of Immigrant Concentration in Spanish Schools: School, Class, and Composition Effects". European Sociological Review 27(5): 606-623. https://doi.org/10.1093/esr/jcq024
Choi, A. y J. Calero. 2013. "Determinantes del riesgo de fracaso escolar en España en PISA-2009 y propuestas de reforma". Revista de Educación 362: 562-593.
Colectivo IOE. 2003. "Alumnos y alumnas de origen extranjero: Distribución y trayectorias escolares diferenciadas". Cuadernos de Pedagogía 326: 63-68.
Coleman, J.S. 1966. Equality of Educational Opportunity. Washington: US Department of Health, Education and Welfare Office of Education.
Corak, M. 2011. "Age at immigration and the education outcomes of children". Discussion Paper series, Forschungsinstitut zur Zukunft der Arbeit, n. 6072, Institute for the Study of Labor (IZA), Bonn. https://doi.org/10.2139/ssrn.1971980
Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, 2013. Ofensiva de país a favor de l'èxit escolar. Pla per a la reducció del fracàs escolar a Catalunya, 2012- 2018. Barcelona: Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya.
Domingo, A. y J. Bayona. 2010. "Los hogares de la población de nacionalidad extranjera en España en el año 2001". Papers de Sociologia 95(3): 731-754. https://doi.org/10.5565/rev/papers/v95n3.65
Domingo, A. y J. Bayona. 2016. "Panoràmica de la immigració a Catalunya". Pp. 10-45 en Informe sobre la integració de les persones immigrades a Catalunya 2015, coordinado por G. Pinyol-Jiménez. Barcelona: Secretaria d'Igualtat, Migracions i Ciutadania, Generalitat de Catalunya.
Domingo, A. y A. Cabré. 2015. "La demografía del siglo XXI: evolución reciente y elementos prospectivos". Pp. 63- 73 en España 2015. Situación social, editado por C. Torres. Madrid: Centro de Investigaciones Sociológicas (CIS).
Domingo, A., D. López-Falcón y J. Bayona. 2010. "Reagrupación familiar en la provincia de Barcelona, 2004-2008". Migraciones 27: 11-47.
Fernández Enguita, M., L. Mena y J. Riviere. 2010. Fracaso y abandono escolar en España. Barcelona: Fundació La Caixa, Colección Estudios Sociales, 29.
Fernández González, J.J. y J.C. Rodríguez Pérez. 2008 "Los orígenes del fracaso escolar en España. Un estudio empírico". Mediterráneo Económico 14: 323-349.
Fernández-Mellizo, M. y J.S. Martínez-García. 2017. "Inequality of educational opportunities: School failure trends in Spain (1977-2012)". International Studies in Sociology of Education 26:3: 267-287. https://doi.org/10.1080/09620214.2016.1192954
García Ballesteros, A., B.C. Jiménez Blasco y M.M. Mayoral. 2014. "Emigración de retorno y crisis en España". Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales XVIII(491). Consulta 23 de abril 2018 (http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-491.htm).
García Borrego, I. 2003. "Los hijos de inmigrantes como tema sociológico: la cuestión de 'La Segunda Generación'". Anduli: revista andaluza de ciencias sociales 3: 27-46.
García Castaño, F.J., M. Rubio y O. Bouachra. 2008. "Población inmigrante y escuela en España. Un balance de investigación". Revista de Educación 345: 23-60.
Garrido, L. y H. Cebolla-Boado. 2010. "Rendimiento educativo y concentración de inmigrantes en las escuelas españolas: PISA 2006". Presupuesto y Gasto Público 61: 159-176.
Gil-Hernández, C.J. y P. Gracia. 2018. "Adolescents' educational aspirations and ethnic background: The case of students of African and Latin American migrant origins in Spain." Demographic Research 38(23): 577-618. https://doi.org/10.4054/DemRes.2018.38.23
González-Ferrer, A. y H. Cebolla-Boado. 2018. "Los hijos de la inmigración en España: valores, aspiraciones y resultados". Pp. 111-163 en Informe España 2018, coordinado por A. Blanco et al. Madrid: Universidad Pontificia Comillas, Cátedra J.M. Martín Patino.
Huguet, A. y J.L. Navarro. 2006. "Inmigración y resultados escolares: lo que dice la investigación (Presentación del Monográfico)". Cultura y Educación: Culture and Education 18(2): 117-126. https://doi.org/10.1174/113564006777973879
Huguet, A., J.L. Navarro y J. Janés. 2007. "La adquisición del castellano por los escolares inmigrantes. El papel del tiempo de estancia y la lengua familiar". Anuario de psicología / The UB Journal of psychology 38(3): 357- 375.
López-Falcón, D. y J. Bayona. 2012. "Segregación escolar y residencial en Barcelona: del boom migratorio al asentamiento". Pp. 21-42 en Segregaciones y construcción de la diferencia en la escuela, editado por F.J. García Castaño y A. Olmos. Granada: Editorial Trotta.
Martínez García, J.S. 2009. "Fracaso escolar, PISA y la difícil ESO". RASE, Revista de Sociología de la educación, 2(1): 56-85.
McLanahan, S., L. Tach y D. Schneider. 2013. "The causal effects of father absence". Annual Review of Sociology 39, 399- 427. https://doi.org/10.1146/annurev-soc-071312-145704 PMid:24489431 PMCid:PMC3904543
Miguel, V. de y M. Solana. 2017. "Immigrants in the Educational System in Spain: Who Persists?". Social Indicators Research 132: 733-755. https://doi.org/10.1007/s11205-016-1323-4
Murillo, F.J. y C. Martínez-Garrido. 2018. "Magnitud de la segregación escolar por nivel socioeconómico en España y sus Comunidades Autónomas y comparación con los países de la Unión Europea". Rase, Revista de Sociología de la educación 11(1): 37-58. https://doi.org/10.7203/RASE.11.1.10129
OCDE 2016. PISA 2015. Resultados Clave. Consulta 30 de noviembre 2017 (https://www.oecd.org/pisa/pisa-2015-results-in-focus-ESP.pdf).
Ortega-Rivera, E., A. Domingo y A. Sabater. 2016. "La emigración española en tiempos de crisis y austeridad". Scripta Nova, Revista de Geografía y Ciencias Sociales 20(549-5). https://doi.org/10.1344/sn2016.20.17206
Rumbaut, R. 2004. "Ages, Life Stages, and Generational Cohorts: Decomposing the Immigrant First and Second Generations in the United States". International Migration Review 38(3): 1160-1205. https://doi.org/10.1111/j.1747-7379.2004.tb00232.x
Síndic de Greuges 2016. La segregació escolar a Catalunya (I): la gestió del procés d'admissió d'alumnat. Juliol 2016. Barcelona: Síndic de Greuges.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the print and online versions of this journal are the property of the Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.
All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) licence. You may read here the basic information and the legal text of the licence. The indication of the CC BY 4.0 licence must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the final version of the work produced by the publisher, is not allowed.