Technology of information and communication as an environment of technological convergence. Design thinking applied to intellectual disability

Authors

  • Yolanda de la Fuente Robles Universidad de Jaén
  • Jesús Hernández-Galán Fundación ONCE

DOI:

https://doi.org/10.3989/ris.2013.01.11

Keywords:

Accessible, Autonomy, Design Thinking, Intellectual disabilities, ICTs

Abstract


This article presents research related to the use of the Information and Communication Technology (ICT) by people with intellectual disabilities as a means to increase their autonomy in basic daily activities offering people with barriers in learning and participation an environment of technological convergence that meets the characteristics of universal accessibility: invisibility, ubiquity and adaptability. For this, a software with accessible interface was designed in order to make the use of the training program the most easy and attractive possible. Training with this program provided an increase of up to 10% in autonomy in some of the categories of ABVD, thus demonstrating the efficacy of the software designed through the parameter of design thinking.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achen, Ch. 1986. The statistical analysis of quasi-experiments. Berkeley, CA: Universidad de California Press.

Brooks, D. 2008. Introduction to PHP for scientists and engineers: beyond JavaScript. Nueva York: Springer-Verlag Inc.

Brown, T. y Wyatt, J. 2010. “Design Thinking for Social Innovation”. Stanford Social Innovation Review 8: 31-35.

Cabrera, F. 2002. “Hacia una nueva concepción de la ciudadanía en una sociedad multicultural”. Pp. 79-104 en Bartolomé, E. (Ed.). Identidad y Ciudadanía: Un Reto a la Educación Intercultural. Narcea. Madrid.

Conover, W.J. 1980. Practical Nonparametric statistics. Nueva York (segunda edición): John Wiley & Sons.

De la Fuente Robles, Y. Mª y Sotomayor Morales, E. Mª 2009. “Las TIC como instrumento de ejercicio de derechos”. Tabula Rasa 10: 359-373.

De la Fuente Robles, Y. M. y Romero García, S. 2009. “El cerebro, la tecnología y la dependencia: una mirada al futuro”. Pp 205-220 en De la Fuente Robles, Y. M. (coord.) Situaciones de dependencia y derecho a la autonomía: una aproximación multidisciplinar. Alianza Editorial. Madrid.

Domínguez Luque, A. 2012. “Importancia del Programa Gradior en la internvención neurocognitiva en Alzheimer y otras demencias” en XIII Congreso Virtual de Psiquiatría. Intersipquis 2012. Consultado el 3 de diciembre del 2012 (http://www.psiquiatria.com/bibliopsiquis/bitstream/10401/5387/1/25IT1%2052958.pdf )

EIDD. 2004. The EIDD Stockholm Declaration 2004. European Institute for Design and Disability. Estocolmo.

Franco-Martín M.A.; Orihuela-Villamariel T., Bueno-Aguado Y. & Monforte-Porto J. 2001. Aplicación de nuevas tecnologías a la rehabilitación cognitiva por ordenador. Programa GRADIOR. Valladolid: Fundación Intras.

Geva López, E. 2011. “De la discapacidad a la participación social: un compromiso como ciudadanos” en XII Congreso Internacional de la Teoría de la Comunicación. Universidad de Barcelona. Consultado el 4 de diciembre de 2012 (http://www.cite2011.com/Comunicaciones/A+R/209.pdf)

Ginarte-Arias, Y. 2002. “Rehabilitación cognitiva. Aspectos teóricos y metodológicos”. Revista de Neurología 35: 870-876.

Gisbert, M. 2000. “El profesor del siglo XXI: de transmisor de contenidos a guía del ciberespacio”. Pp. 315-330 en Cabero, J. et al. Las Nuevas Tecnologías para la mejora educativa. Sevilla: Kronos.

IMSERSO. 2003. Plan Nacional de Accesibilidad 2004-2012. Madrid: Ministerio de Trabajo y Asuntos Sociales.

Kercher, P. 2007. Interview with Pete Kercher. Consultado el 2 de septiembre de 2012 (http://www. designforalleurope.org/Design-for-All/Articles/Interview-with-Pete-Kercher-in-Delo-magazine/).

López, J. 2011. Design thinking: metodología para la innovación. Consultado el 3 de octubre del 2012 (http://www.eoi.es/blogs/fdi/2011/03/15 design-thinking-metodologia-para-la-innovacion/)

Martínez Rupérez, M. 2010. “La participación: un proceso de crecimiento compartido que facilita empoderamiento personal y colectivo. Experiencias significativas en Caritas, espacios para “volver a ser”. Documentación Social. Revista de Estudios Sociales y de Sociología Aplicada. Caritas española, 159: 129-138.

Romero, R. , Alcantud, F. y Ferrer, A. 1998. Estudio de Accesibilidad a la Red Editorial. Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia.

Sánchez Montoya, R. 2008. “TIC para estimular las inteligencias” en II Congreso de Discapacidad Intelectual. Consultado el 4 de octubre de 2012 (http:// www.ordenadorydiscapacidad.net/Discapacidad%20intelectual.pdf)

Soto Pérez, F. J. y Fernández García, J. J. 2003. “Realidades y retos de inclusión digital, en Comunicación y Pedagogía”. Nuevas Tecnologías y recursos didácticos 192: 34-40.

Van Schrojenstein Lantman-de Valk, H.M.J.; Metsemakers, J.F.M..; Soomers-Turlings, M.J.M.S.J.G.; Haveman, M..J. & Crebolder, H.F.J.M.1997. “People with intellectual disability in general practice: case definition and case finding”. Journal of Intellectual Disability Research 41: 373-379. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2788.1997.tb00724.x

Williams, H. E., & Lane, D. 2002. Web database applications with PHP and MySQL. Cambridge, MA: O’Reilly Media.

Wullink, M.; Widdershoven, G.; van Schrojenstein Lantman-de Valk, H.; Metsemakers, J. & Dinant, G.J. 2009. “Autonomy in relation to health among people with intellectual disability: a literature review”. Journal of Intellectual Disability Research. 53: 816-26. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2788.2009.01196.x

Downloads

Published

2014-06-30

How to Cite

de la Fuente Robles, Y., & Hernández-Galán, J. (2014). Technology of information and communication as an environment of technological convergence. Design thinking applied to intellectual disability. Revista Internacional De Sociología, 72(Extra_1), 93–112. https://doi.org/10.3989/ris.2013.01.11

Issue

Section

Articles