Motivations of the european students for the sport practice at school. A study realized in España, Italia, Francia y Portugal

Authors

  • Antonio Fraile Universidad de Valladolid
  • Raúl de Diego Universidad de Valladolid

DOI:

https://doi.org/10.3989/ris.2006.i44.29

Keywords:

Sport Education, Socialization, Sport Health, Sport Competition

Abstract


This study as purpose know the motives of the European students with 12 years of age for taking part in the school sport. They are resident students in the cities of: Valladolid (España), Oporto (Portugal), Roma (Italia), Tarbes-Pau (Francia), belonging to a set of relatively close countries and with a political, economic, sociocultural similar context. For it, there has been applied a questionnaire (based on the scale Likert), semiconstructed interviews and several groups of discussion with approximately 300 students (children-girls) of these populations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Añó, V. (1997), Planificación y Organización del Entrenamiento Juvenil, Madrid, Gymnos.

Bandura, A. (1978), “Social learning theory of aggression”, Journal of Communication, 28, pp 12-29. doi:10.1111/j.1460-2466.1978.tb01621.x PMid:690254

Blázquez, D. (1995), La Iniciación Deportiva y el Deporte Escolar, Barcelona, Inde.

Bakker, F.C. et al., (1993), Psicología del deporte, Madrid, Morata.

Buceta, J.M. (1998), Psicología del entrenamiento deportivo, Madrid, Dykinson.

Corbella Viros, M. (1993), “Educación para la salud en la escuela”, Apunts de E.F., nº 31, pp. 55-61, Barcelona.

Cratty, B. J. (1968), Psychology and Physical Activity, Englewood Cliffs, New Jersey, Prentice Hall.

Cruz, J. (1987), “Aportaciones a la iniciación deportiva”, Apunts de E,F nº 9.

Cruz, J. (1997), Psicología del deporte, Madrid, Síntesis.

Deci, E.L., G. Betley, J. Kahle, L. Abrams y J. Porac (1981), “When trying to win: competition and intrinsic motivation”, Personality and Social Psychology Bulletin,7, pp. 79-83. doi:10.1177/014616728171012

Devis J, y C. Peiro (1992), Nuevas perspectivas curriculares en Educación Física, Barcelona, Inde.

Devís, J. (1996), Educación física, deporte y currículum, Madrid, Visor.

Fraile Aranda, A. (1996), “Reflexiones sobre la presencia del deporte en la escuela”, Revista de Educación Física nº 64, pp, 5-10

Fraile Aranda, A. (1999), Educar en con y en deporte, Diputación de Vizcaya, Bilbao, pp. 54-77.

Fraile, A. (coord.) De Diego, R. Monjas, R. Gutierrez y V. Lopez (2001), La Actividad física jugada, Alcoy, Marfil.

Fraile, A. et al. (2004), El deporte escolar en el siglo XXI: análisis y debate desde una perspectiva europea, Barcelona, Graó.

Fraile Aranda, A. (2003), La actividad física y salud en Educación Secundaria, Junta de Castilla y León.

Fraile Aranda, A. (2004), El deporte escolar en el siglo XXI: análisis y debate desde una perspectiva europea, Barcelona, Graó.

Fraile Aranda, A. (2005), La actividad física y salud en Educación Primaria, Junta de Castilla y León.

García Ferrando, M. (1986), “Un único modelo, El deporte de competición”, Apunts de E.F nº 3.

García Ferrando, M. (2001), Los españoles y el deporte: prácticas y comportamientos en la última década del siglo XX, Madrid, CSD.

González Carballude, J. (1998), Organización del deporte extraescolar en los centros docentes de Barcelona, Tesis doctoral, Universidad de Barcelona.

Gutiérrez Sanmartin, M. (1995), Valores sociales y deporte, Madrid, Gymnos.

Gutiérrez, M. (2003), Manual sobre valores en la educación física y el deporte, Barcelona, Paidós.

Hahn, E. (1982), Entrenamiento con niños, Barcelona, Martínez Roca.

Hernández, J.L. y R. Velázquez (1996), La actividad física y deportiva extraescolar en los centros educativos, Madrid, MEC.

Karvonen, M.J. (1980), Ejercicio Físico y promoción de la salud, Barcelona, Salvat.

Martínez, M. y M.R. Buxarrais (1999), “Los valores de la Educación Física y el deporte en la edad escolar”.Aula de Innovación Educativa nº 91, pp.6-9.

Masnou, M. (1986), “Cómo viven el deporte los jóvenes”, Apunts, 3, pp. 19-29

Mead, M. (1961), Adolescencia y cultura en Samoa, Barcelona, Paidós.

Monteagudo, M.J. (2000), El deporte escolar durante la infancia: claves para la gestación de preferencias y adquisición de hábitos deportivos., en C, Maiztegui, V, Pereda, Ocio y deporte escolar. Bilbao. Universidad de Deusto.

Orlick, T. (1974), “The athletic dropout”, Canadian Association for health, Physical Education and Recreation Journal.

Orlick, T. (1986), Juegos y deportes cooperativos, Madrid, Popular.

Otúzar, I. (2004), El deporte escolar y el profesorado de educación física, Tesis doctoral, UPV, Bilbao.

Pérez, R, J.G. Villa y J.A. De Paz (1994), “El deporte de competición durante la infancia y la adolescencia”, Perspectivas nº 16, pp, 8-11.

Petrus, A. (1997), “El deporte escolar hoy, Valores y conflictos”, Aula de Innovación Educativa, nº 68, pp. 6-10.

Puig, N y M.J. Mosquera (1998), Género y edad en el deporte, En Manuel García Ferrando y otros, Sociología del deporte, pp. 99-120, Madrid, Alianza Editorial.

Rodríguez Guisado, F. (1987), “La perspectiva biológica del deporte escolar”, Apunts, 10, pp. 10-17.

Scraton, S. (1995), Educación Física de las niñas, Madrid, Morata.

Solar, L.(1997), “¿Quién nos enseña a competir?,” Aula de innovación educativa, nº 68, pp. 11-13.

Sparkes, A. (1986), The competitive mythology, Health and Physical Education Project, Newsletter,3.

Torre, E. (1998), La actividad físico-deportiva extraescolar y su interrelación con el área de educación física en el alumnado de enseñanzas medias, Tesis inédita, Universidad de Granada.

Tercedor, P. (1998), Estudio sobre la relación entre actividad física habitual y condición física-salud en una población escolar de diez años de edad, Tesis doctoral, Universidad de Granada.

Trilla, J. (1998), Aprender, lo que se dice aprender, Barcelona, Octaedro.

Velazquez, R. y R. Hernández (2001), Deporte, práctica deportiva y formación de actitudes y valores, II Congreso de Ciencias de la Actividad física y del deporte, Universidad de Valencia.

Downloads

Published

2006-08-30

How to Cite

Fraile, A., & de Diego, R. (2006). Motivations of the european students for the sport practice at school. A study realized in España, Italia, Francia y Portugal. Revista Internacional De Sociología, 64(44), 85–109. https://doi.org/10.3989/ris.2006.i44.29

Issue

Section

Articles