The heavy backpack of class origins. Schooling and Intergenerational Class Mobility in Argentina, Chile and Mexico
DOI:
https://doi.org/10.3989/ris.2019.77.1.17.102Keywords:
Inequality of opportunity, Intergenerational social mobility, Latin America, SchoolingAbstract
We analyze the role of schooling on intergenerational class mobility in Argentina, Chile, and Mexico. In order to understand the role of schooling it is important to identify its effects as mediator, equalizer and attenuator. We specify, both conceptually and methodologically, these effects and generate empirical indicators for them, using data from national mobility surveys. Our findings indicate that schooling is a powerful mediator in the three countries. However, there are variations between countries in the role of schooling as equalizer and there is no evidence of a significant role as attenuator of the association between class origins and destinations. This suggests that any simplistic interpretation of the effects of schooling on class mobility in Latin America is confronted by a more complex reality, in which schooling is surely an important intervening variable, but has a limited contribution in neutralizing the effects of class origins on class destinations.
Downloads
References
Alcoba, M. 2014. La dimensión social del logro individual. Desigualdad de oportunidades educativas y laborales en Argentina. México D.F: Flacso.
Balán, J., H. Browning y E. Jelin. 1977. El hombre en una sociedad en desarrollo. Movilidad geográfica y social en Monterrey. México D.F.: Fondo de Cultura Económica.
Bellei, C. (Coord.) 2013. Situación Educativa de América Latina y el Caribe: Hacia la educación de calidad para todos al 2015. Santiago: Oficina Regional de Educación para América Latina y el Caribe/UNESCO. Disponible en: http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Santiago/images/SITIED-espanol.pdf
Benza, G. 2012. "Estructura de clases y movilidad intergeneracional en Buenos Aires: ¿el fin de una sociedad de 'amplias clases medias'?". México: Centro de Estudios Sociológicos de El Colegio de México. Tesis de doctorado.
Blau, P. y O. D. Duncan. 1967. The American Occupational Structure. New York: Wiley.
Breen, R. (Ed.) 2004. Social Mobility in Europe. Nueva York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0199258457.001.0001
Breen, R. y J. Jonsson. 2005. "Inequality of Opportunity in Comparative Perspective: Recent Research on Educational Attainment and Social Mobility". Annual Review of Sociology 31: 223-243. https://doi.org/10.1146/annurev.soc.31.041304.122232
Breen, R., R. Luijkx, W. Müller y R. Pollak. 2009. "Non-persistent inequality in educational attainment: Evidence from eight european countries". American Journal of Sociology 114 (5): 1475-1521. https://doi.org/10.1086/595951
Breen, R., K. B. Karlson y A. Holm. 2013. "Total, direct, and indirect effects in logit and probit models". Sociological Methods & Research 42 (2): 164-191. https://doi.org/10.1177/0049124113494572
Cabrera, F. J. 2016. "La influencia del capital socioeconómico y cultural en el acceso a las instituciones de educación superior en Chile". Estudios Sociológicos 34 (100): 107- 143. https://doi.org/10.24201/es.2016v34n100.1395
Caraba-a, J. 2004. "Educación y movilidad social". En El Estado de Bienestar, editado por V. Navarro. Madrid: Tecnos-Pompeu Fabra.
Dalle, P. 2018. "Climbing up a Steeper Staircase: Intergenerational Social Mobility across Birth Cohorts in Argentina (2003- 2010)". Research in Social Stratification and Mobility 54: 21-35. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2017.12.002
Dalle, P. 2015. "Movilidad social intergeneracional en Argentina: oportunidades sin apertura de la estructura de clases". Revista de Ciencias Sociales 28 (37): 139-165.
Erikson, R. y J. Goldthorpe. 1992. The Constant Flux. A Study of Class Mobility in Industrial Societies. Oxford: Clarendon Press.
Featherman, D. L. y R. M. Hauser.1978. Opportunity and Change. New York: Academic Press.
Germani, G. 1963. "La movilidad social en Argentina". en Movilidad social en la sociedad industrial, editado por S. Lipset y R. Bendix. Buenos Aires: EUDEBA.
Goldthorpe, J. H. 2016. "Social class mobility in modern Britain: changing structure, constant process". Journal of the British Academy 4: 89-111. https://doi.org/10.5871/jba/004.089
Hout, M. 1988. "More universalism, less structural mobility: the American occupational structure in the 1980s". American Journal of Sociology 93 (6): 1358-1400. https://doi.org/10.1086/228904
Jorrat, J. R. 2000. Estratificación social y movilidad. Un estudio sobre el Área Metropolitana de Buenos Aires. Tucumán: Editorial de la Universidad Nacional de Tucumán.
Jorrat, R. 2016. "Clase, nivel de educación y cohortes de nacimiento. Evaluación según modelos de análisis de categórico de tres y cuatro vías". En De tal padre... ¿tal hijo? Estudio sobre Movilidad Social en Argentina. Buenos Aires: Dunken.
Londo-o, J. 1996. Pobreza, desigualdad y formación del capital humano en América Latina, 1950-2025. Washington: Banco Internacional de Reconstrucción y Fomento y Banco Mundial.
López Calva, L.F. y N. Lustig (eds.) 2010. Declining Inequality in Latin America: A Decade of Progress? Washington, DC: Brookings Institution y United Nations Development Programme.
Mare, R. D. 1980. "Social Background and School Continuation Decisions". Journal of the American Statistical Association 75: 295-305. https://doi.org/10.1080/01621459.1980.10477466
Solís, P. 2007. Inequidad y movilidad social en Monterrey. México D.F: Centro de Estudios Sociológicos.
Solís, P. e I. Puga. 2011. "Efectos del nivel socioecómico de la zona de residencia sobre el proceso de estratificación social en Monterrey". Estudios Demográficos y Urbanos 26 (2): 233-265. https://doi.org/10.24201/edu.v26i2.1383
Solís, P. y M. Boado (coord.). 2016. Y sin embargo se mueve...: estratificación social y movilidad intergeneracional de clase en América Latina. México D.F: El Colegio de México y Centro de Estudios Espinosa Yglesias.
Tiramonti, G. 2003. "Estado, educación y sociedad civil: una relación cambiante". En Educación Media Para Todos. Los desafíos de la democratización en el acceso, compilado por E. Tenti Fanfani. Buenos Aires: UNESCO-IIPE.
Torche, F. 2005. "Unequal but Fluid: Social Mobility in Chile in Comparative Perspective". American Sociological Review 70 (3): 422-450. https://doi.org/10.1177/000312240507000304
Torche, F y C. Costa-Ribeiro. 2010. "Pathways of Change in Social Mobility: Industrialization, Education and Growing Fluidity in Brazil". Research in Social Stratification and Mobility 28 (3): 291-307. https://doi.org/10.1016/j.rssm.2010.03.005
Torche, F. 2011. "Is a College Degree Still the Great Equalizer? Intergenerational Mobility across Levels of Schooling in the United States". American Journal of Sociology 117: 763-807. https://doi.org/10.1086/661904
Valenzuela, J. P., C. Bellei y D. De Los Ríos (2014). "Socioeconomic school segregation in a market-oriented educational system. The case of Chile". Journal of Education Policy 29 (2): 217-241. https://doi.org/10.1080/02680939.2013.806995
Vallet L. A. 2004. "Change in intergenerational class mobility in France from the 1970s to the 1990s and its explanation: an analysis following the CASMIN approach". En Social Mobility in Europe, editado por R. Breen. Nueva York: Oxford University Press. https://doi.org/10.1093/0199258457.003.0005
Villalobos, C. y M. Quaresma. 2015. "El Sistema escolar chileno: características y consecuencias de un modelo orientado al mercado". Convergencia Revista de Ciencias Sociales 22 (69): 63-84. https://doi.org/10.29101/crcs.v22i69.3634
Xie, Y. 1992. "The log-multiplicative layer effect model for comparing mobility tables". American Sociological Review 57: 380-395. https://doi.org/10.2307/2096242
Zenteno, R. y P. Solís. 2006. "Continuidades y discontinuidades de la movilidad ocupacional en México". Estudios Demográficos y Urbanos 21 (3): 515-546. https://doi.org/10.24201/edu.v21i3.1241
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC)
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
© CSIC. Manuscripts published in both the printed and online versions of this Journal are the property of Consejo Superior de Investigaciones Científicas, and quoting this source is a requirement for any partial or full reproduction.All contents of this electronic edition, except where otherwise noted, are distributed under a “Creative Commons Attribution 4.0 International” (CC BY 4.0) License. You may read here the basic information and the legal text of the license. The indication of the CC BY 4.0 License must be expressly stated in this way when necessary.
Self-archiving in repositories, personal webpages or similar, of any version other than the published by the Editor, is not allowed.