Origen social y paro: ¿importa la ocupación de los padres para evitar el desempleo?

Autores/as

DOI:

https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.3.19.005

Palabras clave:

Clases sociales, Educación, Meritocracia, Ventaja compensatoria

Resumen


Este artículo plantea tres objetivos. El primero, saber si el origen social influye en la probabilidad de estar parado y, en segundo lugar, en caso de que se sea así, averiguar si esa influencia se mantiene incluso comparando a individuos con el mismo nivel educativo. El tercer objetivo es determinar si el efecto del origen social en el paro varía en cada nivel de estudios. Para ello se han manejado 49 encuestas del CIS llevadas a cabo entre 2013 y 2017, y se ha aplicado un modelo de probabilidad lineal. Los resultados muestran que hay un efecto claro del origen social sobre el paro y que este efecto se produce sobre todo indirectamente, a través del nivel educativo. No obstante, el origen social sigue teniendo un efecto incluso controlando por la educación entre los licenciados o graduados universitarios (no ingenieros) y los que tienen la secundaria inicial o menos.

Descargas

Los datos de descargas todavía no están disponibles.

Citas

Albanesi, S. y A. Sahin. 2018. “The gender unemployment gap”. Review of Economic Dynamics 30: 47-67.

Bell, D. 1976. El advenimiento de la sociedad postindustrial. Madrid: Alianza.

Bernardi, F. 2003. “Returns to educational performance at entry into the Italian labour market”. European Sociological Review 19 (1): 25-40.

Bernardi, F. y M. Ares Abade. 2017. “Education as the (not so) great equalizer: new evidence based on a parental fixed effect analysis for Spain”. European University Institute Working Papers, SPS 2017/6.

Bernardi, F. 2016. “Is education the great equalizer for the chances of social mobility in Spain?”. Pp. 168-181 en Education, Occupation and Social Origin: A Comparative Analysis of the Transmission of Socio-Economic Inequalities, editado por F. Bernardi y G. Ballarino. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.

Bernardi, F. y G. Ballarino. 2016a. “The intergenerational transmission of inequality and education in fourteen countries: a compassion”. Pp. 255-282 en Education, Occupation and Social Origin: A Comparative Analysis of the Transmission of Socio-Economic Inequalities, editado por F. Bernardi y G. Ballarino. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.

Bernardi, F. y G. Ballarino. 2016b. “Education as the great equalizer: a theoretical framework”. Pp. 1-19 en Education, Occupation and Social Origin: A Comparative Analysis of the Transmission of Socio-Economic Inequalities, editado por F. Bernardi y G. Ballarino. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.

Bernardi, F. y G. Ballarino (eds.). 2016c. Education, Occupation and Social Origin: A Comparative Analysis of the Transmission of Socio-Economic Inequalities. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.

Blaskó, Z. & Róbert, P. (2007). Graduates in the Labour Market: Does Socio-economic Background Have an Impact? The Case of Hungary. Sociologický časopis/ Czech Sociological Review 43 (6): 1149-1173.

Breen, R. y J. O. Jonsson. 2007. “Explaining change in social fluidity: educational equalization and educational expansion in twentieth-century Sweden”. American Journal of Sociology 112 (6): 1775-1810.

Breen, R., K. B. Karlson and A. Holm. 2018. “Interpreting and understanding logits, probits, and other nonlinear probability models.” Annual Review of Sociology 44: 39-54.

Bubonya, M., D. A. Cobb-Clark y M. Wooden. 2014. “A family affair: job loss and the mental health of spouses and adolescents”. IZADiscussion Paper No. 8588.

Bukodi, E. y J. Goldthorpe. 2011. “Social class returns to higher education: chances of access to the professional and managerial salariat for men in three British birth cohorts”. Longitudinal and Life Course Studies 2 (2): 185-201.

Carabaña, J. 1983. Educación, Ocupación e Ingresos en la España del siglo XX. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.

Carabaña, J. 1999. Dos Estudios sobre Movilidad Social. Madrid: Fundación Argentaria.

Carabaña, J. 2000. “Títulos contra paro. ¿Protegen los estudios contra el desempleo?”. Pp. 515-604 en La formación, clave para el empleo, coordinado por F. Sáez. Madrid: Argentaria-Visor.

Carabaña, J. y G. de la Fuente. 2016. “Facultad por Facultad. Origen familiar y empleo de los licenciados en CCSS y Humanidades de la UCM en el año 2003”. Revista Complutense de Educación 27 (3): 983-1001.

Cebolla-Boado, H. M. Miyar-Busto y J. Muñoz-Comet. 2015. “Is the Spanish Recession Increasing Inequality? Male Migrant-native Differences in Educational Returns Against Unemployment”. Journal of Ethnic and Migration Studies 41 (5): 710-728.

Cooper, D. 2014. “The effect of unemployment duration on future earnings and other outcomes”. Federal Reserve Bank of Boston Working Papers, nº 13-8.

Dustmann C., A. Glitz y T. Vogel. 2010. “Employment, wages, and the economic cycle: differences between immigrants and natives”. European Economic Review 54, 1-17.

Echevarría, J. 1999. La movilidad social en España, Madrid: Istmo.

Erikson, R. y J. O. Jonsson. 1998. “Social origin as an interest-bearing asset: family background and labour-market rewards among employees in Sweden”. Acta Sociologica, 41 (1), 19-36.

Fachelli, S. y J. Navarro-Cendejas. 2015. “Relación entre origen social e inserción laboral de los graduados universitarios”. Relieve 22 (2): art.2.

Fachelli, S., D. Torrents y J. Navarro-Cendejas. 2014. “¿La universidad española suaviza las diferencias de clase en la inserción laboral?”. Revista de Educación 364, 119-144.

Fernández, R. 2013. “Cultural change as learning: the evolution of female labor force participation over a century”. The American Economic Review 103 (1): 472-500.

Gangl, M. 2006. “Scar effects of unemployment: An assessment of institutional complementarities”. American Sociological Review 71(6): 986-1013.

Ganzeboom, H. y D. Treiman. 1996. “Internationally comparable measures of occupational status for the 1988 International Standard Classification of Occupations”. Social Science Research 25: 201-239.

Ganzeboom, H. y D. Treiman. 2007. “Adscription and achievement in occupational attainment in comparative perspective”. Artículo presentado en el Sixth Meeting of the Russell Sage Foundation/Carnegie Corporation UCLA, 25-26 de enero de 2007.

Goldpthorpe, J. H. 2003. “The myth of education-based meritocracy”, New Economy 10 (4): 234-239.

Goldthorpe, J. H. 2010. De la sociología. Números, narrativas e integración de la investigación y la teoría, Madrid, CIS.

Goldthorpe, J.H. y M. Jackson. 2008. “Problems of an education-based Meritocracy. Pp. 93-116 en Social Class: How Does it Work?, editado por A. Lareau y D. Conley. New York: Russell Sage Foundation Press.

Goldthorpe, J. y C. Mills. 2008. “Trends in inter-generational class mobility in modern Britain: evidence from national surveys, 1972–2005”. National Institute Economic Review 205: 83-100.

Hakim, C. 2010. “Erotic Capital”. European Sociological Review 26(5): 499-518.

Hakim, C. 2012. Capital erótico. El poder de fascinar a los demás. Barcelona: Debate.

Hällsten, M. 2013. “The class-origin wage gap: heterogeneity in education and variations across market segments”. British Journal of Sociology 64 (4): 662–690.

Hippel, P. V. 2015. “Linear vs. logistic probability models: Which is better, and when?”. https://statisticalhorizons.com/ linear-vs-logistic [Consulta 21 de octubre de 2019].

Hout, M. 1988. “More universalism, less structural mobility: the American occupational structure in the 1980s”. American Journal of Sociology 93: 1358-1400.

Jacob, M. y C. Kleinert. 2014. “Marriage, Gender and Class: The Effects of Partner Resources on Unemployment Exit in Germany”. Social Forces 92 (3): 839-871.

Karlson, K. B. 2019. “College as equalizer? Testing the selectivity hypothesis”. Social Science Research, 80, 216- 229.

Keller, T. y P. Róbert. 2016. “Inequality in educational returns in Hungary”. Pp 49-64 en Education, Occupation and Social Origin: A Comparative Analysis of the Transmission of Socio-Economic Inequalities, editado por F. Bernardi y G. Ballarino. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.

Krueger, A. B. y A. Mueller. 2011. “Job search, emotional well-being, and job finding in a period of mass unemployment: Evidence from high-frequency longitudinal data”. Brookings Papers on Economic Activity 2011(1): 1-57.

Mare, R. 1993. “Educational stratification on observed and unobserved components of family background”. Pp. 351- 394, en Persistent Inequality: Changing Educational Attainment in Thirteen Countries, editado por Y. Shavit y H.P. Blossfeld. Boulder, CO: Westview Press.

Marqués Perales, I. y C. J. Gil-Hernández. 2015. “Origen social y sobreeducación de los universitarios españoles: ¿es meritocrático el acceso a la clase de servicio?”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas 150: 89-112.

Martínez García, J. S. 2014. “Sobrecualificación de los titulados superiores y movilidad social”. Pp. 117-140, en PIAAC Programa internacional para la evaluación de las competencias de la población adulta. 2013. Informe español, Vol. II. Madrid: MEC-INEE.

Mastekaasa, A. 2011. “Social origins and labour market success – stability and change over Norwegian birth cohorts 1950–1969”. European Sociological Review 27 (1): 1–15.

Mood, C. 2010. “Logistic regression: Why we cannot do what we think we can do, and what we can do about it.” European Sociological Review 26(1): 67-82.

Mooi-Reci, I. y M. Mills. 2012. “The gendered consequences of unemployment insurance reforms”. Social Forces 91 (2): 583-608.

Müller, W. y Karle, W. (1993), “Social Selection in Educational Systems in Europe”, European Sociological Review 9 (1): 1-23.

Muñoz-Comet, J. 2016. “Potential work experience as protection against unemployment: Does it bring equal benefit to immigrant and native workers?”. European Sociological Review 32(5): 537-551.

Passaretta, G., P. Barbieri, M. H. J. Wolbers y M. Visser. 2018. “The direct effect of social origin on men’s occupational attainment over the early life course: An Italian-Dutch comparison”. Research in Social Stratification and Mobility 56: 1-11.

Rodríguez Menés, J. 1993. “Movilidad social y cambio social en España”. Revista Española de Investigaciones Sociológicas 61: 77-126.

Ström, S. 2003. “Unemployment and families: A review of research”. Social Service Review, 77(3): 399-430.

Tolsma, J. y M. H. J. Wolbers. 2016. “Social origin and inequality in educational returns in the Dutch labour market”. Pp. 114-131, en Education, Occupation and Social Origin: A Comparative Analysis of the Transmission of Socio-Economic Inequalities, editado por F. Bernardi y G. Ballarino. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.

Torche, F. 2011. “Is a college degree still the great equalizer? Intergenerational mobility across levels of schooling in the US”. American Journal of Sociology 117 (3): 763- 807.

Torche, F. 2016. “Education and the intergenerational transmission of advantage in the US”. Pp. 237-254 en Education, Occupation and Social Origin: A Comparative Analysis of the Transmission of Socio-Economic Inequalities, editado por F. Bernardi y G. Ballarino. Cheltenham: UK: Edward Elgar Publishing.

Triventi, M. 2013. “The role of higher education stratification in the reproduction of social inequality in the labor market”. Research in Social Stratification and Mobility 32: 45-63.

Vallet, L. A. 2004. “Change in intergenerational class mobility in France from the 1970s to the 1990s and its explanation: an analysis following the CASMIN approach”. Pp. 115-147, en Social Mobility in Europe, editado por R. Breen. Oxford: Oxford University Press.

Publicado

2020-09-28

Cómo citar

Martínez Pastor, J. I. (2020). Origen social y paro: ¿importa la ocupación de los padres para evitar el desempleo?. Revista Internacional De Sociología, 78(3), e161. https://doi.org/10.3989/ris.2020.78.3.19.005

Número

Sección

Artículos